FAQ voor fotografen

Voor wie is Oypo bedoeld?

Oypo is er voor alle fotografen die online hun foto’s willen verkopen. Het maakt niet uit welk type foto’s je maakt en of je dit fulltime of alleen in het weekend doet. Professioneel of amateur, voor je verkoop op Oypo maakt het niet uit. 

Hoe verkoop ik mijn foto’s?

Het is eenvoudig om je foto’s op de website van Oypo te plaatsen. Aanmelden is gratis en we rekenen geen abonnementskosten. De ruimte om foto’s te uploaden is onbeperkt, zo lang de foto’s die je plaatst maar zijn bedoeld om te verkopen. Het is niet geschikt als back-up.

Voor meer informatie, lees ook Foto’s verkopen in 5 stappen

Hoe weten mijn afnemers waar ze terecht kunnen om foto’s te bestellen?

Om ervoor te zorgen dat mensen weten waar ze je foto’s kunnen vinden, kun je bijvoorbeeld flyeren tijdens het evenement waar je fotografeert. Je kunt ook de organisatie vragen een link op hun site te zetten en je kunt de naam van je eigen site of je Oypo-site (http://jouwnaam.oypo.nl) op je visitekaartje zetten.

De gefotografeerde kan de foto’s eenvoudig vinden op de site van Oypo, op jouw naam, de datum of op de naam van het evenement.

Wat betalen mijn afnemers voor een afdruk?

Je kunt zelf de prijzen bepalen voor je foto’s. Het is ook mogelijk om downloads aan te bieden, in originele kwaliteit of op webformaat. Er geldt wel een minimumprijs en wij hanteren een commissie van 20% over jouw verdiensten. Hoe hoger de prijs, des te meer je verdient.

Hoe stel ik prijzen in?

Prijzen stel je in via een verkoopprofiel. Het is mogelijk om meerdere profielen aan te maken. Lees hier meer over het gebruik en het instellen van verkoopprofielen

Hoe bepaal ik de verkoopprijs?

Dat bepaal je zelf en hangt er helemaal vanaf hoeveel je zelf wilt verdienen. Heb je geen idee? Dan kun je kijken naar wat voor prijzen andere fotografen hanteren voor vergelijkbaren foto’s.

Kan ik ook kortingen aanbieden?

Het is mogelijk om kortingen aan te bieden via een Oypo-PRO abonnement. Dit kun je instellen in je verkoopprofiel. Het is ook mogelijk een korting slechts voor een bepaalde periode in te stellen en daarna weer over te gaan op de reguliere verkoopprijzen.

Wat verdien ik eigenlijk?

Jouw verdiensten kun je terugzien tijdens het instellen van het verkoopprofiel. Het is ook mogelijk om hiervoor onze calculator te gebruiken. 

Hoe lang duurt het voordat mijn verdiensten zijn terug te zien in mijn saldo?

Als het gaat om downloads zijn je verdiensten meteen zichtbaar. Bij afdrukken schrijven we de verdiensten bij op het moment dat de bestelling is verzonden. Dan kunnen er namelijk geen wijzigingen meer plaatsvinden in de bestelling.

Ik kan niet inloggen of ben mijn wachtwoord vergeten.

Klik op de optie ‘Wachtwoord opnieuw instellen/wachtwoord vergeten’ om een nieuw wachtwoord aan te maken. Een wachtwoord is persoonlijk en dus niet bij ons bekend. Blijft het inloggen problemen geven, neem dan contact op met ons via support@oypo.nl.

Wat is het verschil tussen het gratis basisaccount en een PRO-account?

We hebben een tabel gemaakt met alle verschillen overzichtelijk bij elkaar. Klik hier om de tabel te bekijken. 

Hoe kan ik een jaarabonnement afsluiten?

Als je een jaarabonnement afsluit, betaal 100 euro per jaar. Wil je hier gebruik van maken dan kun je mailen naar support@oypo.nl. We kunnen dit niet automatisch verlengen, na een jaar gaat het over op de maandelijkse betaling. Zet een reminder in je agenda als je voor het jaar erop weer een jaarabonnement wilt afsluiten.

Moet ik ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel?

Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel is niet nodig.

Hoe kan ik foto’s uploaden?

Je kunt je foto’s op verschillende manieren uploaden naar Oypo. Via Lightroom, FTP, de website en Dropbox (alleen voor PRO). 
Voor meer informatie over de uploadmogelijkheden klik hier.

In welk formaat moet ik mijn foto’s aanleveren?

Je kunt je foto’s enkel in JPG aanleveren. Ons systeem accepteert geen bestanden die groter zijn dan 15 mb, maar de ideale grootte is 3-6 mb. Als je de Lightroom plugin gebruikt, hoef je verder niks in te stellen. Gebruik je die niet, dan hoef je verder geen aanpassingen te doen aan de resolutie. Het is vaak wel verstandig om de kwaliteit op 8 te zetten, of op 80% in Lightroom.

Welke producten leveren jullie?

Oypo heeft een heel divers assortiment, van fotoafdrukken tot funproducten. Voor een compleet overzicht van alle producten, klik hier.

Wat is het verschil tussen glans, mat en pearl?

Op deze pagina hebben we het verschil tussen de verschillende papiersoorten beschreven.

Kan ik ook vierkante foto’s aanbieden?

Ja, dat kan. Het is alleen niet mogelijk om hier aparte prijzen voor in te stellen. De prijs van het rechthoekige formaat wordt hiervoor berekend. Een 13x19cm foto zal in vierkant worden gesneden op 13x13cm. Het systeem past de papierverhoudingen automatisch aan waardoor er geen witte rand ontstaat.

Hoe bestel ik foto’s uit mijn eigen webwinkel?

Na het inloggen kun je via een directe link naar de juiste fotomap om te bestellen. Als je bent ingelogd, betaal je automatisch de kostprijs. Mocht je voor een klant bestellen en het ook bij de klant af laten leveren, vul dan je eigen mailadres in en als afleveradres de gegevens van de klant. Door je eigen mailadres in te vullen, voorkom je dat de klant inzicht heeft in de prijzen die jij voor een foto betaalt.

Is er beeldverlies bij canvassen?

Door een speciale bewerking tijdens het productieproces waarbij de randen van de foto worden opgerekt, valt slechts een minimaal gedeelte van de rand weg. 
De buitenste rand van 1 cm wordt digitaal opgerekt tot 2 cm welke op de zijkant van de lijst verschijnt.
Lees ook: Uitsnedes en beeldverlies

Hoe krijg ik de webwinkel in mijn eigen winkel?

Oypo heeft een eenvoudige tool ontwikkeld voor de integratie in je eigen website. 

Klik hier om de uitgebreide uitleg te lezen over de webintegratie. 

Hoe kan ik inlogkaartjes aanmaken?

Inlogkaartjes aanmaken doe je via het beheergedeelte van je account. Klik hier om nieuwe inlogkaartjes aan te maken

Ik wil starten als schoolfotograaf, wat kan Oypo allemaal voor mij doen?

Oypo kan jou als schoolfotograaf veel werk uit handen nemen. In een uitgebreid whitepaper leggen we precies uit waar je allemaal aan moet denken en hoe je alles binnen je account in kunt stellen. 

Ik wil fotograferen op sportwedstrijden en evenementen. Waar moet ik allemaal rekening mee houden?

We hebben een uitgebreid whitepaper geschreven over sport- en evenementenfotografie. Klik hier om deze te bekijken. 

Kan ik fotomappen verplaatsen zonder consequenties?

Je kunt in de beheeromgeving fotomappen verslepen om deze te verplaatsen naar een andere locatie. Deze map blijft na verplaatsing ook nog middels dezelfde inloggegevens benaderbaar voor de klant. Het map-ID blijft namelijk onveranderd. 

Kan ik foto's verplaatsen of verwijderen zonder consequenties?

Je kunt altijd foto's verplaatsen naar een andere map, of verwijderen uit een map. Dit heeft geen invloed op reeds geplaatste bestellingen. De fotobestanden zitten namelijk in elke order 'verpakt'.

 

Waarom zie ik gecorrigeerde fotobestanden niet in de fotomap?

Als je fotobestanden ter correctie aangeboden hebt gekregen, en je upload de correctie met de aangegeven nieuwe naam, dan vervangt dit nieuwe bestand nooit het originele bestand in de fotomap. De correctie wordt door ons systeem onthouden als correctie van de desbetreffende foto voor het bestelde product. Als nogmaals hetzelfde product van dezelfde foto wordt besteld, ziet het systeem dat hier reeds een correctie voor gedaan is, en zal deze automatisch gebruiken voor de levering. Dat is handig want het scheelt onnodig correctiewerk. Je kunt het bestand voor een afdruk op canvas dus anders corrigeren dan de correctie voor een normale afdruk indien gewenst. 
Wil je het oude bestand uit de map verwijderen? dan kun je dan zelf handmatig doen. Upload vervolgens de gecorrigeerde versie. De correctie zal dan als nieuwe foto worden toegevoegd aan de fotomap.