Blijf zichtbaar op Facebook

Je hebt vast al gehoord dat Facebook zijn algoritme gaat aanpassen. Misschien was het een bericht waar je snel voorbij bent gescrold zonder er al teveel aandacht aan te schenken, maar misschien zette het je wel aan het denken wat dat voor jou als fotograaf gaat betekenen. En misschien nog wel belangrijker: wat kun je er aan doen om wel zichtbaar te blijven in de tijdlijn van je Facebookvolgers?

 

Wat verandert er?
Een Facebookgebruiker krijgt vaak veel informatie van merken en grote bedrijven te zien. Hierdoor zijn mensen vaak veel aan het scrollen om ook de berichten van hun vrienden te zien. Het gevolg: mensen spenderen veel tijd op Facebook. Prima toch, zou je denken. Er zijn echter steeds meer berichten dat Facebook een verslavende werking kan hebben. Daarom gaf Mark Zuckerberg in zijn nieuwe plannen aan dat ‘One of our big focus areas for 2018 is making sure the time we all spend on Facebook is well spend time’ . En dit was niet de enige uitspraak die hij hierover deed. Hij geeft aan dat hij wil dat mensen minder tijd op Facebook spenderen. Daarmee speelt hij in op de verslavingsdiscussie. De verandering: minder passief scrollen door je tijdlijn en meer echte interactie met je vrienden. Terug naar waar Facebook in de basis voor was bedoeld.

Gevolgen
Het is een feit dat Facebook je berichten minder aan je volgers gaat laten zien, het gaat zich immers meer richten op de content van vrienden. Wat nou als jij erg afhankelijk bent van Facebook en juist daar veel klanten vandaan haalt? Facebook geeft aan dat adverteren of het promoten van een bericht nog wel werkt, maar ook hierbij moet je waarschijnlijk wel rekening gaan houden met de inhoud van je bericht. Een bericht dat geen interactie oproept in de promotie gooien, zal weinig zin hebben. Facebook zal het bericht dan waarschijnlijk amper tonen. Denk dus goed na over de inhoud van je berichten.

Zet in op bewegend beeld
Facebook geeft wel aan dat het veel aandacht zal blijven geven aan video’s. Dit omdat er over het algemeen hierdoor een hoge interactie plaatsvindt. Denk goed na over hoe je video kunt gebruiken binnen jouw bedrijf. Misschien is het leuk een keer een stukje te livestreamen tijdens een fotoshoot, of kun je een making off-video maken. In plaats van losse foto’s te plaatsen op je tijdlijn, kun je ook eens proberen of een kleine diavoorstelling misschien beter scoort. Het zal ook een kwestie zijn van verschillende dingen proberen om erachter te komen wat jouw volgers (en Facebook) leuk vinden.

Vraag volgers hun instellingen te veranderen
Wat je ook kunt doen, is je volgers vragen de instellingen van hun nieuwsfeed te veranderen. Als zij de instellingen voor jouw pagina veranderen in ‘See first’ zullen je updates altijd te zien zijn. Je kunt een bericht op Facebook plaatsen waarin je je volgers vraagt dit aan te passen.

Tips
Tot slot nog een paar kleine tips:

  • Probeer deelbare content te maken. Zorg dat de content die je plaatst veel mensen aanspreekt en misschien zelfs zo goed dat mensen het gaan delen.
  • Kun je misschien een bericht plaatsen waar veel reacties op komen? Facebook juicht interactie toe en veel reacties is precies wat Facebook graag wil.
  • Facebook is niet heilig. Kijk ook naar andere social media-kanalen. Misschien kun je daar wel veel meer mee dan je denkt.