‘Hop on - Hop off’-schoolfotografie

Schoolfotosonline biedt ouders de mogelijkheid toch een schoolfoto te laten maken

Schoolfotografen hebben het moeilijk in deze tijden. Toen de scholen dicht waren hadden ze geen werk. Nu de scholen weer voorzichtig opstarten is de schoolfotograaf meestal ook niet meteen welkom. Arnold Bartman van Schoolfotosonline gaat niet bij de pakken neerzitten. Met zijn initiatief ‘Hop on - Hop off’-schoolfotografie probeert de ondernemer een klein stukje van zijn omzet te redden. 

“Het zijn lastige tijden”, begint Bartman. “De meeste scholen gaan niet door. Ik heb wel bericht van een school dat ze wel graag portretfoto’s willen, maar geen groepsfoto’s. Zelf heb ik ook wel mijn twijfels om gewoon weer op de scholen te gaan fotograferen. Ook als fotograaf hebben we een verantwoordelijkheid. Wil jij degene zijn die problemen veroorzaakt door eigenlijk tegen het protocol in, tóch op school foto’s te gaan maken? Want in het protocol staat dat er eigenlijk geen vreemden in de school mogen komen.” 

Om een stukje van zijn omzet te redden, maar ook om ervoor te zorgen dat kinderen wél op de schoolfoto kunnen bedacht Bartman een nieuw concept. “Mijn studio is in de stad aan een doorgaande weg. Het idee is dat mensen tijdens een rondje stad even langs de schoolfotograaf gaan. Net zoiets als dat je even een ijsje gaat halen. Als met de fiets of lopend niet kan, is er zelfs de mogelijkheid om voor de deur van de studio uit te stappen. Eventueel even de haren goed doen, de studio inlopen en voor de achtergrond gaan staan, we maken een foto en ze gaan weer weg. Er staat een kruisje waar de kinderen kunnen gaan staan. Ik sta er dan zelf met gemak 1,5 meter vanaf. Omdat ik 5 minuten per kind inplan heb ik wat meer tijd dan bijvoorbeeld op school. Ik kan dus ook net wat meer foto’s maken. Zo heb ik een windmachine staan wat misschien leuk is voor meiden met lange haren. Of ze kunnen iets meenemen wat ze in deze tijd veel doen.”

Bartman weet dat hij hier niet alles mee gaat redden wat hij misloopt aan omzet. “Ik ga in totaal 5.000 flyers uit laten delen op de scholen. Ik weet natuurlijk dat niet iedereen komt. Je hebt altijd ouders die nooit iets afnemen, ouders die af en toe wat afnemen, maar ook een grote groep fanatieke ouders die iedere keer weer foto’s bestellen. Vooral voor die fanatieke ouders heb ik dit opgezet. Zo hebben zij toch kans om ook van dit jaar een schoolfoto van hun kind te kopen. Als mensen de moeite nemen naar de te studio komen, weet je eigenlijk ook wel zeker dat ze afnemen. Dat is wel een voordeel.” Bartman benadrukt dat alles uiteraard geheel volgens de richtlijnen van het RIVM verloopt. 

Workflow

Voor het inplannen van alle afspraken heeft Bartman zijn website aan laten passen. Hij heeft een online agenda toe laten voegen waardoor ouders op de gewenste tijd kunnen reserveren in tijdsblokken van 5 minuten per kind. Door aan te geven met hoeveel kinderen ze komen, past de agenda automatisch aan naar de juiste tijdsduur. 

“Ik vraag ouders om hun mailadres en telefoonnummer achter te laten. De avond van tevoren zet ik de gegevens in de Oypo-app. Eigenlijk zie ik een dag als een grote klas, alleen komen de kinderen nu overal vandaan. De ouders ontvangen als de foto’s online staan de inlogcodes via de mail.”

Bartman denkt met het ontwikkelen van dit concept misschien niet alleen iets moois te hebben als oplossing voor de coronaperiode, maar misschien ook nog wel daarna. “Je merkt dat er steeds minder stabiliteit is rondom de schoolfotografie. Eerder regelde de school zelf alles, nu is het vaak de OR en daarin zit vaak veel verloop. Het is dan niet altijd duidelijk voor de OR leden welke afspraken er al liggen. Het wordt allemaal wat vrijblijvender lijkt het. Misschien is dit wel het begin van een verandering. Wat ik nu opzet is eigenlijk een soort van ‘schoolfotowinkeltje’, misschien groeit het wel uit en sta ik straks bekend als ‘De Haarlemse Schoolfotograaf’. Het voordeel van zo’n winkeltje is dat ik hier ook van alles op kan hangen en laten zien van de producten die mensen kunnen bestellen.”

Bartman hoopt dat zijn concept een succes gaat worden. Aan ondernemerschap ontbreekt het in ieder geval niet.