Tips voor tijdens de coronacrisis

Corona treft iedereen en geeft veel onzekerheid. School- en eventfotografen kunnen momenteel helemaal niks. Het is afwachten wanneer de maatregelen afgebouwd worden, maar dat de impact van deze crisis nog lang merkbaar zal zijn in de markt is wel zeker.  

Juist omdat we straks met z’n allen weer volle kracht vooruit willen, is dit misschien een goed moment om een aantal zaken eens goed onder de loep te nemen. 
Wellicht is dit het moment om eens goed naar je eigen website en je social media kanalen te kijken. Is deze aan een update toe? En hoe staat het met je verkoopprofielen? We zetten een aantal tips voor je op een rij. 

 

  • Heb je een eigen website, zorg er dan voor dat die overzichtelijk is. Is alles goed vindbaar? Komen mensen op je website om foto's te bestellen: is het dan meteen duidelijk waar ze moeten klikken om dit te doen? Zorg er altijd voor dat mensen niet vaak hoeven te klikken om terecht te komen waar ze moeten zijn. Ze kunnen dan afgeleid raken en vergeten vervolgens foto's te bestellen. 
  • Hoe staat het het met je portfolio op je website? Is deze nog up to date of aan een vernieuwing toe? Misschien heb je ondertussen wel veel mooiere foto's gemaakt dan die nu op je site staan. Let uiteraard wel even op de toestemming om de foto's te plaatsen. 
  • Is je website veilig? Als je bezoekers een melding krijgen dat een website niet veilig is, wekt dat geen goede indruk. We schreven hier eerder een artikel over: klik hier om het te lezen.
  • Loop je verkoopprofielen nog eens goed door. Staat alles nog goed? Zijn er misschien nieuwe producten bij gekomen die je op kunt nemen in je verkoopprofiel? Denk hierbij bijvoorbeeld aan de nieuwe Memory Blox, maar bijvoorbeeld ook het eind vorig jaar toegevoegde Forex. Loop alle producten gewoon eens goed door en kijk wat bij jou fotografie past. 
  • Kijk ook eens goed naar je cadeauproducten, misschien zitten er dingen bij die juist nu goed kunnen verkopen. 
  • Bekijk je voordeelsets eens goed. Teveel voordeelsets werkt vaak niet positief. Kijk goed welke sets goed lopen en maak keuzes. Twee of drie voordeelsets moet genoeg zijn. 
  • Neem je prijzen onder de loep. Heb jij de afgelopen jaren de inflatie wel meegenomen, of is het tijd om je prijzen aan te passen?
  • Analyseer het afgelopen jaar. Wat liep goed en wat niet? Wellicht kun je daar aanpassingen op doen. 
  • Zijn er ook mappen die je misschien moet verwijderen? Zorg ervoor dat het overeen komt met wat je zelf aangeeft in je privacy statement op je eigen website. 
  • Indien je inlogkaartjes gebruikt, is die dan aan een vernieuwing toe? Dan is dit misschien het moment. En denk daarbij ook aan de achterkant van je inlogkaartje.
  • Staan de gegevens van support nog goed op je inlogkaartje en website? Voor de zekerheid nogmaals de gegevens. 
    Mail: support@oypo.nl
    Telefoonnummer: 0167-569312
  • Hoe staat het met social media? Ben je voldoende zichtbaar? Misschien kun je een plan maken voor het komende jaar. Wat zijn bijzondere momenten voor jouw doelgroep? Misschien kun je daar al leuke posts voor klaarzetten en mooie foto's uitzoeken die je nog eens wil delen. Als je nu een goede planning maakt scheelt dat straks veel tijd. Natuurlijk kun je altijd extra actuele dingen plaatsen, maar als je al een basis hebt staan weet je zeker dat je regelmatig content hebt om te plaatsen. 

Onderneem actie

Hoe lastig de huidige tijd ook is, probeer creatief om te gaan met de mogelijkheden die je wel hebt. Heb je veel volgers op social media? Doe dan een leuke actie met foto's die je eerder al gemaakt hebt. In deze tijden lopen bijvoorbeeld funproducten erg goed. Wat dacht je van een leuke puzzel of een mok. Ook de Memory Blox, waar we verderop in deze nieuwsbrief meer over vertellen, is een leuk product om onder de aandacht te brengen. 


Als je een PRO-account hebt, kun je via je account de klantgegevens downloaden. Je kunt deze lijst gebruiken om een gerichte aanbieding te sturen via de mail. Maak ze erop attent dat de producten op ieder adres afgeleverd kunnen worden. Een puzzel van de kleinkinderen naar opa en oma sturen? Het kan allemaal.
Als je een bepaalde actie doet, let er dan wel op dat deze producten of deze aanbieding ook aanstaat binnen het verkoopprofiel van de mappen waarop de aanbieding geldt. 

Maar denk ook eens na of je niet toch wat leuke shoots kunt organiseren. Een voorbeeld is de 'voordeurshoot' die je tegenwoordig voorbij ziet komen. Je fotografeert mensen bij hun voordeur, of misschien zelfs wel door het raam. Het is een bijzondere tijd, en veel mensen willen dit vast laten leggen. Je zou bijvoorbeeld aan kunnen geven op welke dag je in welke plaats bent en mensen zich via social media in kunnen laten schrijven. Ben je schoolfotograaf, dan kun je wellicht een school in die plaats vragen om het bekend te maken onder de ouders. 
Na het maken van de foto's stop je een inlogkaartje in de brievenbus. Geheel contactloos dus. Een paar dagen later kunnen mensen dan online de foto's bekijken, zelf bestellen, downloaden, of misschien wel op een mooi product af laten drukken voor opa en oma. 

Dit zijn slechts een paar voorbeelden, maar bedenk zelf een actie die bij jou als fotograaf past. 

Mochten we met je mee kunnen denken, schroom dan niet om contact met ons op te nemen.