Veelgestelde vragen

Wanneer worden mijn foto’s bezorgd?

Dat hangt af van het product dat u heeft besteld. Kijk voor een overzicht van de levertijden per product op deze pagina.  

In ben mijn inloggegevens kwijt.

Stuur een mail naar support@oypo.nl. Vermeld hierin de naam van uw kind, de naam en plaats van de school en in welke groep uw kind zit. Heeft u de inlogcode van een broertje of zusje nog wel? Stuur deze dan ook mee. Wij nemen vervolgens contact op met de fotograaf om de juiste gegevens te achterhalen.

Mijn code of wachtwoord is niet juist.

Stuur een mail met de (foutieve) code naar support@oypo.nl. Vermeld hierin ook even de naam van uw kind, de naam en plaats van de school en in welke groep uw kind zit. Wij nemen vervolgens contact op met de fotograaf om ervoor te zorgen dat u de juiste gegevens ontvangt.

Hoe zien de producten eruit?

Een overzicht van alle producten die fotografen aan kunnen bieden, vindt u hier. Let wel, fotografen kiezen zelf welke producten ze wel en niet aanbieden.

Mijn foto is beschadigd, wat nu?

Stuur een e-mail naar support@oypo.nl met daarin een duidelijke omschrijving van wat er mis is met uw bestelling. Indien mogelijk ontvangen wij hierbij ook graag een foto van de beschadiging. Geef duidelijk aan of het gaat om de hele bestelling of slechts om één foto, vermeld in dat geval het nummer dat achterop de foto staat.

Wanneer komen de foto’s online?

Op Oypo kunt u zoeken op plaatsnaam, naam van het evenement of op de naam van de fotograaf. Kunt u de foto’s niet vinden, mail dan naar support@oypo.nl. Vermeld in uw mail de naam en plaats van het evenement en als het bekend is ook de naam van de fotograaf. Wij nemen dan contact op met de fotograaf om uw vraag te beantwoorden.

Hoe kan ik betalen?

Oypo biedt diverse betaalmogelijkheden. Klik hier voor een volledig overzicht. 

Kan ik de foto in een andere uitsnede ontvangen?

Het gaat om maatwerk voor de fotograaf. U kunt deze vraag via de mail aan ons stellen en wij leggen het vervolgens voor aan de fotograaf. Vermeld in de mail de naam van de fotograaf en het fotonummer.

Waarom kan ik mijn foto niet als voordeelset bestellen?

Een voordeelset is geschikt voor één formaat foto. Het kan zijn dat de voordeelset is ingesteld op foto’s met een 2:3 verhouding en dat de foto die u wilt bestellen vierkant is. Andersom is natuurlijk ook mogelijk.

Mag ik meerdere, verschillende foto’s in mijn voordeelset ontvangen in plaats van één dezelfde?

 

Een voordeelpakket bestaat altijd uit meerdere afdrukken van dezelfde (door u geselecteerde) foto en eventueel een groepsfoto. (dit staat dan vermeld)
Wilt u verschillende foto's dan kunt u deze ook los bestellen zonder gebruik te maken van de voordeelset.

Mag ik de foto gebruiken op Facebook of andere social media?

Als u een digitaal fotobestand "voor eigen gebruik" afneemt mag u deze publiceren op uw eigen Facebookpagina of social media account.

Waarom is een download zo duur?

De fotograaf bepaalt zelf de prijs van een download. De reden waarom deze vaak relatief gezien duur is, is dat een fotograaf met een download eigenlijk zijn negatief verkoopt waar u vervolgens zoveel afdrukken van kunt maken als u wilt, zonder dat de fotograaf daar nog wat aan overhoudt.

Als ik een afdruk bestel, mag ik dan ook het digitale bestand?

Nee, bij een afdruk zit geen digitaal bestand inbegrepen. Als u het digitale bestand wilt ontvangen, dient u (indien aangeboden) een download af te nemen.

Ik heb een bestelling gedaan, maar wil deze graag wijzigen. Kan dat?

Op het moment dat u een bestelling plaatst, ontvangt u een bevestigingsmail. Door hier direct op te reageren, kunt u de bestelling nog wijzigen. Een mail sturen vanaf hetzelfde mailadres waarmee de bestelling is gedaan, is ook mogelijk. U kunt binnen twee uur nadat de bestelling is gedaan nog wijzigingen doorgeven, daarna wordt deze in productie genomen en is wijzigen niet meer mogelijk.
BELANGRIJK: Vermeldt in uw mail uw ordernummer zodat ons systeem uw order direct kan pauzeren nog voordat wij uw mail gelezen hebben.

Ik wil graag een factuur ontvangen.

De orderstatus is direct uw factuur. Bovenin in het beeld staat een optie voor ‘Nota afdrukken’, indien u de factuur graag wilt afdrukken.

Moet ik thuis zijn voor ontvangst van de foto’s?

Dat is afhankelijk van uw bestelling. Voor kleine formaten afdrukken is dit niet nodig, die komen als brievenbuspost. Voor vergrotingen, bijvoorbeeld op canvas, moet wel iemand aanwezig zijn om het pakket in ontvangst te nemen. Bent u niet thuis, dan zal de pakketbezorger een briefje voor u achterlaten of uw pakket afgeven bij de buren.

Waarom is mijn download zo klein?

De bestandsgrootte zegt niet altijd iets over de resolutie en kwaliteit van de foto.
Er is namelijk een compressie toegepast dat de bestandsgrootte omlaag brengt zonder dat de kwaliteit van de foto aangetast wordt.

Heeft u een download "voor webgebruik" besteld, dan ontvangt u een fotobestand dat een lage resolutie heeft (langste zijde is 800 pixels). Dit bestand is niet geschikt om af te drukken, enkel voor gebruik op een website / social media.

Heeft u een download "van het origineel" besteld, dan ontvangt u het bestand in hoge resolutie.
Dit is het bestand dat de fotograaf aan ons als origineel heeft aangeleverd en ook door ons gebruikt wordt voor het vervaardigen van alle afdrukken en overige producten.